Good Life

Νικόλας Δραγούμης. Η μυθιστορηματική ζωή του “Έλληνα Βαν Γκογκ”

Νικόλας Δραγούμης. Η μυθιστορηματική ζωή του “Έλληνα Βαν Γκογκ”

Η μυθιστορηματική ζωή ενός μεγάλου Έλληνα ζωγράφου, που το έργο του δεν έχει ακόμη την αναγνώριση που του αξίζει

1-%ce%b3%cf%85%ce%bc%ce%bd%ce%b7-%ce%b3%cf%85%ce%bd%ce%b1%ce%b9%ce%ba%ce%b1-%cf%80%ce%bf%cf%85-%cf%87%cf%84%ce%b5%ce%bd%ce%b9%ce%b6%ce%b5%cf%84%ce%b1%ce%b9Η δραματική ιστορία ενός εραστή της τέχνης, που απαρνήθηκε πλούτη και  δύναμη για να μην προδώσει την ζωγραφική, έχει μείνει στο σκοτάδι, επειδή έτσι το θέλησε ο πανίσχυρος πολιτικά πατέρας του. Ο Νικόλας Δραγούμης, γόνος μεγαλοαστικής οικογένειας, ο οποίος ζωγράφισε θαυμάσια ιμπρεσιονιστικά έργα στη Γαλλία, πέθανε ξεχασμένος στο Δρομοκαΐτειο το 1933, ενώ ήταν ο κορυφαίος εκπρόσωπος της τεχνοτροπίας του πουαντιλισμού στην Ελλάδα.

1-dragoumis_photo2-1Ο Νικόλαος Δραγούμης ήταν πρωτότοκος γιος του πρωθυπουργού Στέφανου Δραγούμη (παππούς της ηθοποιού Ναταλίας Δραγούμη). Το status των Δραγούμηδων τον ήθελε να ακολουθεί καριέρα διπλωμάτη και ο πατέρας του τον πίεσε να σπουδάσει νομική, αλλά εκείνος τύπος μποέμ, ανατρεπτικός και ασυμβίβαστος είχε πάθος με τη ζωγραφική. Περιφρόνησε την ανοιχτή λεωφόρο που του εξασφάλιζε η οικογένειά του για μια εύκολη ζωή, αρνήθηκε σπουδές, παράτησε πλούτη και εγγυημένη καριέρα και προτίμησε να ζήσει άφραγκος στο Παρίσι, επίκεντρο τότε της αβάν γκαρντ.

Η ζωή του κύλησε σαν ρομαντικό αφήγημα. Κάποια στιγμή επέστρεψε στην Ελλάδα για να πάρει μέρος στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897, πολέμησε κι επέστρεψε στο Παρίσι χωρίς να περάσει να δει τους γονείς του.

1-%ce%b7-%ce%b1%ce%b4%ce%b5%ce%bb%cf%86%ce%b7-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%b1-%ce%b4%cf%81%ce%b1%ce%b3%ce%bf%cf%85%ce%bc%ce%b7Ζωγράφιζε με “θεία τρέλα” τοπία, πορτρέτα, γυμνές γυναίκες, αγρότες, χωρικούς, παίρνοντας ερεθίσματα από τη γαλλική ύπαιθρο. Δεν δέχτηκε ποτέ να πουλήσει ποτέ έστω κι έναν πίνακα. «Η αληθινή τέχνη είναι ιερή και μη εμπορεύσιμη», έλεγε. Έτσι, για να ενισχύει το πενιχρό εισόδημά του, δούλευε και στα χωράφια. Με τον καιρό, όμως, η υγεία του άρχισε να κλονίζεται.

Η πρώτη ψυχολογική κρίση εμφανίστηκε το 1911. Ο δήμαρχος της γαλλικής πόλης όπου ζούσε ενημέρωσε τηλεγραφικά τους δικούς του και έσπευσε κοντά του ο αδελφός του Ίωνας Δραγούμης, που τον έφερε στην Ελλάδα. Μαζί τους ήρθε και η αγαπημένη του Ρωσίδα ζωγράφος Lydia Borgek, με την οποία σχεδίαζε να παντρευτεί. Ζήτησε από τον πατέρα του να τους παραχωρήσει ένα κτήμα της οικογένειας στην Ελευσίνα, για να ζήσουν μαζί. Ο Στέφανος Δραγούμης, όμως, αρνήθηκε, γεγονός που επιβάρυνε την κατάσταση τού κλονισμένου Νικόλα. Τον έκλεισαν σε ένα σπίτι στην Κηφισιά και απαγόρεψαν ακόμα και στη Lydia να τον επισκέπτεται.

Το 1913 τού επέτρεψαν να πάει μαζί της στην Άνδρο, όπου ζωγράφισε μερικούς από τους ωραιότερους πίνακές του. Στα ώριμα αυτά έργα κυριαρχούν οι αναπάντεχες οπτικές γωνίες, η απέριττη χρήση επίπεδων – πλακάτων χρωμάτων, η ακρίβεια και ευαισθησία του νευρώδους σχεδίου, η επιμελημένη αγάπη στη λεπτομέρεια. Η απεικόνιση θεμάτων εργατικών και αγροτικών, που ξεφεύγουν από τα αστικά πρότυπα, ήταν συνειδητή επιλογή.

Όμως, η κατάστασή του χειροτέρεψε και τον μετέφεραν στην Ελβετία, για να μην ντροπιάζει την επιφανή οικογένεια, από τα βιογραφικά αρχεία της οποίας εξαφανίστηκε! Το 1931 μεταφέρθηκε από τη Γενεύη στο Δρομοκαΐτειο, όπου πέθανε στις 6 Ιανουαρίου 1933, άσημος και εγκαταλειμμένος.

 

unnamed_104

unnamed

dsc_1708

dsc_1707

 

Μενέλαος Χρόνης

 

 

 

 

Σχετικές Αναρτήσεις